Oldalak

2009. október 9., péntek

N.Goller Ágota Moszkváról-Távol Moszkvától (Nyolc év az Arbaton)


Ez a könyv mondhatnánk politikai és nem mindenkit érdekel. A szerző irodalomtörténész és a könyvet magánkiadásban adta ki. Megszerettem volna venni, de egy könyvesboltban sem találtam. Fülszöveg nincs.
A történet röviden annyi, hogy a fiatal lány egy jónevű gimnáziumban végzett némete és angolt tanult, de közbejött a háború, amelynek vége után érettségizett. Édesapja szoc.dem volt, de azért hagyták meg 1948 után, mert nyomdász volt. Őt viszont nem engedték az ELTE-re, hanem a Lenin Intázetben tanulmányozta az orosz irodalamat. Megszerette és mikor férjét- mint diplomata - Moszkvába küldték, nagyon megörült. Megpályázott egy aspiranturai ösztöndijat a húszas évek irói körének kutatásával. Végül a disszertációját nem sikerült megvédeni csak jóval késöbb. Gyermeket szült Moszkvában. Két ciklusban voltak kint Moszkvában és a könyvben a mindennapjait és bizonyos csalodását irta le. Mivel én sokat jártam munkám során Moszkvában, igy sokminden igen ismerős votl. A kérdések, amikre próbált választ kapni, engem is foglalkoztatott, de ezekre választ csak 1990 után kapott választ. Ilyen jellegű könyvek nálunk is csak az 1990-es évek után jelentek meg, ujabban kevésbé vannak ilyen jellegű irodalmi művek. Talán ezért is volt olyan sikere a tavalyi Könyvfesztiválon Ulickajának. Persze az ő könyveiből az tud meg többet, aki a körneyezet előzméyneit ismeri. Ez a könyv egy magyar háziasszony és irodalomtörténész szemével irja le a 60-70-es évek Moszkváját. Érdeklik őt a nemzetiségi kérdések, a vásárlások, utazások. Politikai visszaemlékezéseket is idéz amikhez késöbb jutott hozzá. Nagyon érdekes és szerintem objektiv. Azt hittem, majd olvasgatom, de alig tudtam letenni. Most másodszor olvasom és már kidolgoztam a taktikát, hogy megszerezzem.

Nincsenek megjegyzések: